كلمة يوم المسرح العالمي 2013
داريو فو
ينقلها الى العربية: الدكتور
ـ يوسف عيدابي
منذ
زمن سالف بعيد حلت قوة التعصب عدم تحملها لممثلي الكوميديا الهزلية بطردهم إلى خارج
البلاد.
واليوم يواجه الممثلون وجماعات المسرح الصعوبات في العثور على المسارح العامة ودور
العرض وحتى المشاهدين.. كل ذلك بسبب الانهيار الاقتصادي؛ لذلك لم يعد الحكام مهتمين
بأمر السيطرة على أولئك الذين يعبرون عن أنفسهم بالسخرية والتهكم، طالما لم يعد
هناك من مكان للممثلين، بل ولا يوجد جمهور نظارة لمخاطبته.
على النقيض، ففي أثناء عصر النهضة، وفي إيطاليا، كان على أولئك الذين في الحكم أن
يبذلوا جهداً مهماً لكي يحملوا ممثلي الهزليات ليبعدوا بعيداً عن جمهور كبير استمتع
بعروضهم كثيراً.
لقد بات معروفاً أن النزوح الجماعي الواسع للاعبي الكوميديا المرتجله حدث في قرن
الإصلاح الذي أمر بتفكيك كل خشبات المسارح خصوصاً في روما حيث اتهم الممثلون بإهانة
المدينة المقدسة. لقد أمر البابا الثاني عشر في العام 1697م، تحت ضغط الطلبات
الملحة من الفئة الأكثر محافظة من البرجوازية ومن الدعاة الرئيسيين لرجال الكنيسة،
بهدم مسرح توردينونا الذي، طبقاً لفلاسفة الأخلاق، قد نظم العدد الأعظم من العروض
غير اللائقة.
في عصر الإصلاح ألزم الكاردينال كارلو بروميو، الذي كان نشطاً في شمال إيطاليا،
نفسه بإصلاح "أطفال ميلانو"، إذ فرق بوضوح بين الفن – باعتباره الشكل الأعلى
للتربية الروحية، وبين المسرح - باعتباره مظهراً للتجديف والهباء. وفي رسالة موجهة
إلى معاونيه، التي اقتبس منها الخلاصة، يعبر عما يدور في نفسه كما يلي : "في
اهتمامنا باستئصال النبتة الضارة الشريرة بذلنا أقصى ما يمكن لحرق النصوص التي
تحتوي خطابات سيئة السمعة لمحوها من ذاكرة الرجال، وفي نفس الوقت لمحاكمة أؤلئك
الذين أباحوا طباعة مثل هذه النصوص أيضاً
."
من الواضح، على أية حال، إنه بينما كنا نحن نياماً، كان الشيطان قد عمل بالخداع من
جديد؛ فكيف يكون اختراق الروح أكثر بكثير مما يمكن أن ترى العيون، ومما يكون قد تمت
قراءته من مثل تلك الكتب؟! كيف يمكن أن يكون التدمير لعقول المراهقين والبنات
الشابات بواسطة الكلمة المنطوقة والايماءة الملائمة أكثر بكثير من كلمة ميتة مطبوعة
في كتب؟! لذلك، فإنه من الضروري تخليص مدننا من صناع المسرح، كما نفعل بالأرواح غير
المرغوبة".
وعليه، فالحل الوحيد للأزمة يكمن في الأمل بتنفيذ إقصاء واسع منظم ضدنا، وخصوصاً ضد
الشباب من الذين يرغبون في تعلم فن المسرح : شتات جديد للكوميديان، لصناع المسرح،
الذين يستخلصون من مثل هذه العبء الثقيل منافع مستحيلة التصور بلا شك لأجل تمثيل
وتشخيص جديد.
Message of World Theatre Day 2013
Dario Fo's Message
A long time ago, Power resolved the intolerance against Commedia dell’Arte actors
by chasing them out of the country.
Today, actors and theatre companies have difficulties finding public stages,
theatres and spectators, all because of the crisis.
Rulers are, therefore, no longer concerned with problems of control over those
who express themselves with irony and sarcasm, since there is no place for
actors, nor is there a public to address.
On the contrary, during the Renaissance, in Italy those in power had to make a
significant effort in order to hold the Commedianti at bay, since these
enjoyed a large audience.
It is known that the great exodus of Commedia dell’Arte players happened
in the century of the counter-Reformation, which decreed the dismantling of all
theatre spaces, especially in Rome, where they were accused of offending the
holy city. In 1697, Pope Innocent XII, under the pressure of insistent requests
from the more conservative side of the bourgeoisie and of the major exponents of
the clergy, ordered the demolition of Tordinona Theatre which, according to the
moralists, had staged the greatest number of obscene displays.
At the time of the counter-Reformation, cardinal Carlo Borromeo, who was active
in the North of Italy, had committed himself to the redemption of the “children
of Milan”, establishing a clear distinction between art, as the highest form of
spiritual education, and theatre, the manifestation of profanity and of vanity.
In a letter addressed to his collaborators, which I quote off the cuff, he
expresses himself more or less as follows: “Concerned with eradicating the evil
weed, we have done our utmost to burn texts containing infamous speeches, to
eradicate them from the memory of men, and at the same time to prosecute also
those who divulged such texts in print. Evidently, however, while we were
asleep, the devil labored with renewed cunning. How far more penetrating to the
soul is what the eyes can see, than what can be read off such books! How far
more devastating to the minds of adolescents and young girls is the spoken word
and the appropriate gesture, than a dead word printed in books. It is
therefore urgent to rid our cities of theatre makers, as we do with unwanted
souls”.
Thus the only solution to the crisis lies in the hope that a great expulsion is
organized against us and especially against young people who wish to learn the
art of theatre: a new diaspora of Commedianti, of theatre makers, who
would, from such an imposition, doubtlessly draw unimaginable benefits for the
sake of a new representation.
Translation by Victor Jacono, ITI Italy and Fabiana Piccioli